Terveisiä syyskokouksesta

21.11.2019

Syyskokous pidettiin 16.11.19 Tekniska salien tiloissa Helsingissä. Maittavan lounaan jälkeen puheenjohtaja Päivi Liippola avasi kokouksen pienellä puheella, samalla toivottaen kaikki tervetulleiksi. Päivi kiitti aluetoimijoita ja kertoi, että on kovasti nauttinut aluevierailuistaan. Hän käsitteli puheessa lisäksi ajankohtaista Veikkaus-asiaa ja toivoi, että asiaan löytyy eri osapuolia tyydyttävä ratkaisu ja STEA voi edelleenkin jakaa varoja potilasyhdistyksille.

Kokouksen avaamisen jälkeen kuultiin fysioterapeutti Noora Vuorimiehen esitys aiheesta: 'Akustikusneurinooma; Kasvohermohalvauksen fysioterapia'. Noora on työskennellyt kolmisen vuotta Töölön sairaalassa plastiikkakirurgian asiakkaiden parissa. Hän  kertoi kasvohermohalvauksen helpottavina toimenpiteinä olevan esimerkiksi lihassiirteet, yläluomen kultapaino ja botox-injektiot. Noora totesi, että säännöllisellä itsenäisellä lihasharjoittelulla on suuri merkitys kuntoutumisessa. Harjoituksia voi tehdä esimerkiksi aina käsienpesun yhteydessä peilin ääressä. Itsenäisesti voi tehdä myös rentoutumis- ja venyttelyharjoituksia sekä kasvojen alueen hierontaa. Neuvoja ja ohjeita harjoituksiin kannattaa kysyä oman alueen fysioterapeutilta. Luennon jälkeen virisi mukavasti kysymyksiä ja keskustelua aiheesta.

Kokous jatkui esityslistan mukaan. Päivi Liippola Raisiosta valittiin jatkamaan puheenjohtajana vuodelle 2020. Erovuoroisista hallituksen jäsenistä Eine Laitinen, Helsinki, Kaija Lankinen, Sipoo ja Henna Pakarinen, Rääkkylä valittiin jatkoon seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi ja uutena hallituksessa aloittaa Mirva Hyötylä Sodankylästä. Varajäseninä vuonna 2020 jatkavat Timo Jokinen, Helsinki ja Sirpa Mäkitalo, Siikainen. Toimintasuunnitelma ja talousarvio hyväksyttiin ehdotusten mukaisesti. Jäsenmaksujen suuruudet pysyvät ennallaan. Lopuksi puheenjohtaja kukitti Irmeli Pihalan, joka jää pois hallitustyöskentelystä, mutta jatkaa taloudenhoitajana.

Syyskokouksen päättivät perinteiset nyyttäriarpajaiset.  /sv-r