Vertaistuki ja aluetoiminta

Akustikusneurinoomaan sairastuneet toivovat tietoa ja tukea. Vertaiselta saatu kokemustietoon perustuva henkinen tuki ja ymmärrys, kuuntelu- ja keskusteluapu koetaan usein tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Vertaistukihenkilön kanssa voi pohtia asioita, joita ei kenties läheisten tai ammattilaisten kanssa ole helppo ottaa esille. Tukihenkilö kuuntelee, kun on tarve puhua.

Suomen Akustikusneurinoomayhdistys ry:ssä toimii 32 koulutettua vertaistukihenkilöä. Tämä pieni, mutta aktiivinen yhdistys on rakentanut yhteyksiä sairaaloihin ja kouluttanut vertaistukihenkilöitä.

Oheisen puhelinnumeron (045 188 9565) avulla saat lisätietoa näistä tukihenkilöistä, jotka ovat vähintään puhelimitse tavoitettavissa. He asuvat eri paikkakunnilla, ovat eri-ikäisiä, suomen- tai ruotsinkielisiä, itse sairastuneita tai sairastuneiden läheisiä. Vertaistukihenkilö ja tuettava voivat keskenään sopia käyvätkö keskustelua puhelimitse tai sähköpostin välityksellä vai onko mahdollista myös tavata.

Ota yhteys, oletpa sairastunut tai läheinen! Voit ottaa yhteyttä erilaisissa elämäntilanteissa: juuri diagnoosin saaneena, hoitoihin menossa, leikkauksesta tai muista hoitotoimista toipumassa, uusintahoitoja saamassa, työhön palaamassa tai eläkkeelle siirtymistä pohtimassa tms.

Vertaistukihenkilön avulla AN-potilas voi paremmin selviytyä ja toipua saamastaan diagnoosista, seurannassa olemisesta, hoidoista ja niiden aiheuttamasta psyykkisestä ja psykososiaalisesta rasituksesta. Se on merkityksellistä elämänlaadun ylläpysymiseksi.

Yhdistyksessä on monipuolinen kokemustieto AN:sta. Yhdistys järjestää myös sopeutumisvalmennuskursseja, joissa sairastuneet ja läheiset saavat vertaistukea. Tulossa olevat kurssit löytyvät täältä. Alueellisia ryhmiä kokoontuu 12 paikkakunnalla. Niiden tapaamisissa voidaan tavoittaa useampia AN-sairastaneita. Tästä voit lukea lisää alueellisesta toiminnasta.

Vertaistukihenkilöiden koulutuspäivät 15.-16.11.2019. Paikalla monta!  Ohjelmassa yhteisiä keskusteluja, teatteria, äänirentoutusta ja välipalaa. Mahtava joukko, kiitos että olette. /pl