Kapulan vaihto - Sanyn vetovastuu siirtyy Päiviltä Tarjalle

31.12.2021

Tarja Koikkalainen (oik.) aloittaa Sanyn puheenjohtajana 2022. Päivi Liippola (vas.) jättää pestinsä hyvillä mielin ja jatkaa edelleen yhdistyksen toiminnassa.

Sanyn pitkäaikainen puheenjohtaja Päivi Liippola ojentaa vuodenvaihteessa puheenjohtajan nuijan Tarja Koikkalaiselle. Kuusi vuotta yhdistystä luotsannut Päivi jättää paikkansa hyvillä mielin.

”Yhdistyksemme toiminta on hyvällä mallilla. Tuntuu hyvältä jättää se juuri Tarjalle, jonka kanssa olemme tätä jo muutaman vuoden suunnitelleet. Tähän ei liity mitään suurta mullistusta tai vastakkainasettelua. Yhdistyksen kannalta on myös tärkeää, että puheenjohtaja vaihtuu. Sillä tavalla kehitymme. Uudet kasvot tuovat uusia näkökulmia ja siihen olen kannustanut väkeämme.”

Päivi jatkaa edelleen yhdistyksen toiminnassa ja hallituksessa. Etenkin kurssitoiminta on aina ollut lähellä sydäntä ja sen parissa hänet tullaan näkemään tulevaisuudessakin.

”Olen vetänyt kursseja kauan. Ne ovat aina yhtä sykähdyttäviä. On upeaa nähdä, kun toisilleen vieraat ihmiset tapaavat. He löytävät hetkessä yhteyden ja ystävyyden ja käyvät upeita keskusteluja”, sanoo Päivi.

Kuuteen puheenjohtajavuoteen mahtuu paljon hyviä muistoja, joista iso osa liittyy juuri ihmisten kohtaamisiin. Päivi muistaa hyvin ensimmäisen valtakunnallisen vertaistukitapaamisen vuonna 2016.

”Ihmiset olivat vähän ihmeissään, että mikä juttu tämä on, sillä harva oli nähnyt niin paljon toisia sairastuneita samassa paikassa. Tapaamisesta jäi innostunut ja hyvä fiilis. Seuraavan kerran tapasimme Tampereella. Siellä oli jo vähän riehakaskin tunnelma”, Päivi nauraa.

Tampereen jälkeen tapaamiset siirtyivät koronan vuoksi verkkoon. Päivi toivoo, että tilanne muuttuu pian, sillä lähitapaaminen on jäsenille ja vapaaehtoisille tärkeää ja antoisaa.

Toiminnassa mukana innokkaita tekijöitä

Kun Päivi aloitti puheenjohtajana, lähti hän rohkeasti kehittämään pientä yhdistystä niin hallinnollisesti kuin toimintatapojenkin suhteen.

”Toiminnan suuntaa on vuosien saatossa terävöitetty ja vastuuta on jaettu perustamalla erilaisia työryhmiä. Muun muassa vertaistukitoiminnassa olemme rakentaneet aktiivitoimijoiden verkostoa. He ovat upea joukko”, kiittelee Päivi, jolle on äärimmäisen tärkeää, että Sanyn vapaaehtoistoimijoista pidetään huolta, heitä koulutetaan ja tuetaan.

Vapaaehtoiset ovatkin Sanyn toiminnan kantava voima.

”Jokaisen vapaaehtoisen panos on yhtä tärkeä. Yhdessä tekeminen tuo voimaa ja yhteyttä. Meillä on Sanyssa hyvä tekemisen meininki”, sanoo Päivi innostuneena.

Hyvä meininki heijastui myös hallituksen jäsenten vastauksista, kun Päivi pyysi arviota kuluneesta vuodesta.

”Moni sanoi spontaanista toisistaan tietämättä, että yhdistys on hieno ja täällä on mukava toimia. Se tarkoittaa, että meillä on tulevaisuus. Sanyssa on innokkaita tekijöitä”, sanoo Päivi tyytyväisenä.

Puheenjohtajuus luonnollinen jatkumo Tarjalle

Yksi innokkaista tekijöistä on uusi puheenjohtaja Tarja. Hän ottaa pestin vastaan hyvillä mielin ja lähtee odottavaisena kohti uutta.

”Tämä on hyvin mielenkiintoinen haaste ja luonnollinen jatkumo siihen aktiiviseen rooliin, mikä minulla on hallituksessa ollut. Olen koko ajan ollut kiinnostunut yhdistyksen toiminnasta, kehittämisestä ja tulevaisuudesta. Siinä mielessä tämä sopii hyvin seuraavaksi askeleeksi.”

Tarja on ollut Sanyn toiminnassa mukava keväästä 2018. Tie puheenjohtajaksi alkoi muotoutua, kun Päivi pari vuotta sitten koputteli Tarjaa olkapäähän ja vihjasi, että kohta olisi aika vaihtaa kapulaa.

”Siinä vaiheessa totesin, että täytettävät saappaat olivat vielä liian suuret. Ajatus kuitenkin kypsyi ja aika nopeasti Päivi minut tähän mukaan kiskaisi”, nauraa Tarja.

Hallituksessa Tarja on toiminut varapuheenjohtajana ja nyt tammikuun alusta ’täytettävät saappaatkin’ solahtavat sopivina jalkaan.

”Minulla on Tarjaan täysi luotto. Hän on hyvin valmistautunut. Toivon, että hän voi iloita ja nauttia tästä tehtävästä. Yhden ohjenuoran haluan Tarjalle antaa: Puheenjohtajan on aina tärkeä muistaa yhdistyksen perustehtävä. Syy, miksi olemme olemassa ja mitä tekemässä. Toiminnasta pitää kiinnostua ja syttyä.”

Yhdistystoiminta merkityksellistä

Entä mikä sitten tekee juuri Tarjasta hyvän puheenjohtajan?

”Tarja on yhteistyön tekijä, joustava ja kompromissien hakija. Ne ovat hyviä ominaisuuksia tässä työssä. Hän näkee aina jonkin keinon viedä asioita eteenpäin eikä jää junnaamaan paikalleen”, sanoo Päivi.

Tarja nyökyttelee Päivin puhuessa.

”Tunnistan itsessäni asioita, mitä Päivi sanoi. Olen vahvasti joukkuepelaaja ja ratkaisuhakuinen. Minulla on tarve viedä asioita eteenpäin ja saada sovittua mitä tehdään. Se on vahva ominaisuuteni. Olen myös hyvin jalat maassa -tyyppi ja käytännönläheinen ihminen. Jonkinlainen haaste minulle tulee olemaan se, että teen töitä kokopäiväisesti, mutta tämä toiminta on tärkeää vastapainoa ja kun pääsemme tapaamaan ihmisiä, niin se tuo potkua muuhun elämään”, sanoo Tarja.

Niin Tarjalle kuin Päivillekin yhdistystoiminta on todella tärkeää.

”Olemme Päivin kanssa useampaan kertaan keskustelleet merkityksellisyydestä. Koen tämän yhdistystoiminnan tällä hetkellä itselleni todella merkityksellisenä ja voimaa antavana asiana. Se on yksi vahvuus puheenjohtajuuteenikin. Siitä on helppo saada iloa ja hyviä fiiliksiä, mihin Päivi tuossa aiemmin viittasikin.”

Yhdistys on jäseniään varten

Tarjan on helppo jatkaa toimintaa siitä mihin Päivi sen jätti, sillä yhdistyksen nykytilan suhteen molemmat ovat samoilla linjoilla.

”Meidän yhdistys on todella hyvällä mallilla sekä hallinnon että toiminnan kannalta. Olemme ottaneet useita askelia eteenpäin ja tehneet uusia juttuja. Tässä kohtaa en näe tarvetta suurille muutoksille”, toteaa Tarja.

Ja kun toimintaa sitten arvioidaan ja mahdollisia muutoksia tehdään, tehdään ne yhdessä.

”Näen oman roolini yhtenä muiden joukossa. Olen vapaaehtoistoimija, jolla on tiettyjä puheenjohtajuuteen liittyviä velvoitteita ja isompi vastuu juoksevasta toiminnasta ja toimintasuunnitelmien toteuttamisesta, mutta yhdessä tätä hommaa tehdään”, sanoo Tarja.

Sekä tehtävänsä jättävä, että siihen astuva puheenjohtaja ovat yhtä mieltä siitä, että Sanya kannattelevat jäsenet ja vapaaehtoistoimijat. Yhdistyksen ovi on myös aina auki uusille tulokkaille ja tekijöille.

”Toivon, että jatkossakin jäsenet haluavat olla mukana tapahtumissamme. Ja kaikkia joita vähänkin kiinnostaa aktiivisempi rooli yhdistyksessä, kehotan tulemaan rohkeasti mukaan. Jokainen on tervetullut ja kaikille löytyy sopivaa tekemistä”, lupaa Tarja.