Muistokirjoitus - Professori Henry Troupp

9.3.2022

Professori Henry Troupp 23.3.1932-19.2.2022

Yhdistyksemme kunniapuheenjohtaja Henry Troupp on kuollut 19.2.2022 Espoossa. Neurokirurgian professori Henry Troupp oli merkittävässä roolissa akustikusneurinoomien leikkaushoidon kehittämisessä 1970-luvulla Töölön neurokirurgian klinikalla toimiessaan. Hänen aikanaan muun muassa AN-leikkauksia alettiin keskittää klinikan sisällä samalle kirurgille, jolloin osaamista kertyi ja hoitotulokset paranivat.

Potilasyhdistyksen perustamiseen Troupp antoi ratkaisevaa kannustusta silloisille aktiiveille. Hän toimi yhdistyksen ensimmäisenä puheenjohtajana vuosina 1989-1999.

Suomen Akustikusneurinoomayhdistys ry kunnioittaa Henry Trouppin muistoa ja ottaa osaa läheisten suruun.

Suomen Akustikusneurinoomayhdistys ry

Läsnäolo kirkasti päivän

Sanyn pitkäaikainen sihteeri Salme Rauhanen sai tutustua Henry Trouppiin läheisesti. Hän muistaa Trouppin aikaansaavana ja muistelee häntä lämmöllä.

”Henry oli yhdistystoiminnan alkuunpanija.  Hän oli korkeassa asemassa, professorina yliopistolla ja myös Kuuloliiton hallituksessa. Ihmisenä hän oli erittäin miellyttävä ja asiallinen. Jos yhdistystoiminnassa tai muissa asioissa tarvitsi apua, Henry neuvoi aina. Hän oli todellinen asiantuntija, jota oli helppo lähestyä. Hyväntahtoinen, ystävällinen ja avulias. Hän ei koskaan jättänyt asioita puolitiehen. Yhteistyö oli helppoa ja mukavaa. Työskentelimme yhdessä 10 vuotta. Henry Troupp oli ihminen, joka kirkasti läsnäolollaan päivän”, sanoo Rauhanen.

Kuvassa Henry Troupp ja Salme Rauhanen.