Sopeutumisvalmennus

nimimerkki

Aku minäkin

14.6.2017 klo 13:17

Akustikusneurinoomaleikkauksen jälkeen minulle tuli tarve etsiä kohtalotovereita. Löysin yhteystietoja SANY:n sivuilta ja siellä oli maininta sopeutumisvalmennuksesta. Yritin ensimmäiseen mahdolliseen, se oli täynnä ja varmaan olikin hyvä etten tullut liian aikaisin. Pyrin seuraavaan. Leikkauksesta oli kulunut viitisen kuukautta. Minulle oli helpottava nähdä kohtalotovereita ja nähdä, että he olivat selvinneet niinkin hyvin. Sain siellä kuulla selviytymistarinoita ja tuli uusia tuttavia. Kokemus hyvä ja kannattava. Reilun vuoden kuluttua hain seuraavalle kurssille ja pääsin. Siitäkin jäi hyvä fiilis. Akujen porukassa on helpottava olla, kun kaverit ymmärtävät, eikä tarvi selitellä. Myös toisenlaiset yhteydenpidot tuntuvat hyvältä. Onneksi niitäkin on olemassa. Näiden kokemusten jälkeen on helpompi olla ja selitellä tietämättömille, kun ei kaikkeen pysty.

nimimerkki

Kohtalotoveri

14.6.2017 klo 22:03

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että jokaiselta kurssilta saa tietoja niin sairaudesta kuin siitä selviytymisestä. Vertaistuki, jonka sieltä saa on monelle korvaamatonta. Se on totta, että akujen porukassa on helppo olla. Toiset sairastuneet ymmärtävät sairauden tuomat vaikeudet ja rajoitteet. Niitä ei tarvitse selitellä toisille. Kursseilla myös läheinen saa arvokasta tietoa, jolloin hänkin ymmärtää sairautta paremmin.

Itse koin sairastuttuani saman tarpeen etsiä kohtalotovereita ja tietoa mahdollisimman paljon sairaudesta, josta en ennen sairastumista tiennytkään. Minäkin löysin Sany ry:n ja olen kiitollinen sieltä saamastani tiedosta ja vertaistuesta. Olen vuosien mittaan osallistunut useammalle kurssille
ja jokaiselta kurssilta olen saanut eväitä selviytymiseen.

Kurssien antia (eikä varmasti vähäisintä) on ollut myös toisiin sairastuneisiin tutustuminen, joista on monesta tullut erittäin hyviä ystäviä, joihin voi ottaa yhteyttä, kun jokin sairaudessa askarruttaa.

Suosittelen kaikille rohkeasti kursseille osallistumista, joko yksin tai läheisen kanssa. Se kannattaa ja antaa voimia arkeen. Ja olen kanssasi samaa mieltä, että on helpompi olla ja elää sairauden kanssa muidenkin keskuudessa kursseilta saamieni kokemusten jälkeen.